Perusmuotoinen hakukoneoptimointi kuuluu Digimuijan kotisivupakettiin

Hakukoneoptimointi (SEO) on olennainen osa verkkosivujen menestystä nykypäivänä 

Hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että sivustosi näkyy hakukoneiden, kuten Googlen, tuloksissa. Digimuija tarjoaa kotisivujen perusmuotoisen hakukoneoptimoinnin, joka parantaa verkkosivujesi löydettävyyttä ja näkyvyyttä verkossa.

Hakukoneoptimoinnin merkitys

Hakukoneoptimointi auttaa potentiaalisia asiakkaita löytämään palvelusi tai tuotteesi. Useimmat ihmiset etsivät tietoa hakukoneiden avulla, joten korkea sijoitus hakutuloksissa voi merkittävästi lisätä sivustosi kävijämääriä ja liikevaihtoa.

Jos luot verkkosivut yritykselle itse, mutta et tee sille hakukoneoptimointia, on käytännössä lottovoiton luokkaa, että sivusi näkyvät hakutuloksissa kovin korkealla.  

Olet varmasti törmännyt ulkomaanreissuilla sisäänheittäjiin, jotka houkuttelevat kadulta turisteja käymään ravintolassaan. Hakukoneoptimointi toimii sivustosi sisäänheittäjänä, se on keino millä potentiaaliset asiakkaat saadaan vierailemaan sivuillesi.

Perusmuotoinen hakukoneoptimointi

Teen suunnittelemiini kotisivuihin perusmuotoisen hakukoneoptimoinnin. Mitä se käytännössä tarkoittaa?

Sisältö

  • Avainsanojen strateginen käyttö ja selkeät, informatiiviset otsikot parantavat sivustosi löydettävyyttä. 
    Muokkaan asiakkaan tuottaman tekstisisällön hakukoneystävälliseen muotoon: lisään tarvittaessa avainsanoja ja hakutermejä tekstiin, luon tekstiin rakennetta esimerkiksi luetteloiden (bullet list) avulla ja nostan oikeanlaisella otsikoinnilla esiin ne asiat, joilla haluat tulla löydetyksi 

  • Metaotsikoinnin ja sivujen sisältöotsikoinnin suunnittelu haluttuja hakutermejä käyttäen: Otsikot laskevassa järjestyksessä (H1, H2, H3) ja vain yksi pääotsikko per sivu ja metaotsikointi samansisältöinen kuin näkyvä otsikointikin. Kirjoitan myös metakuvaukset jokaiselle sivulle. Tämä liittyy myös sivuston teknisiin seikkoihin.

  • Kuvien optimointi verkkosivuille: muokkaan kuvat kooltaan ja tiedostomuodoltaan optimaaliseksi sivujen latautumisnopeutta ajatellen, ja lisään kuviin ALT-tekstit eli selittävät tekstit jo kuvanmuokkausvaiheessa sekä nimeän kuvat. 

  • Teen sivustolle laadukkaat sisäiset linkitykset, jotta sivustolla on helppo liikkua ja lukija pääsee etenemään jouhevasti sivuston sisällä.

  • Laadukkaat ulkoiset linkitykset nostavat myös näkyvyyttä ja mikäli sellaisia on käytettävissä, lisään linkit sivustolle.

  • Takaisinlinkitykset eli backlinks: Laadukkaat ja relevantit takaisinlinkit muilta luotettavilta sivustoilta voivat merkittävästi parantaa sivustosi hakukonesijoituksia.

Tekniset seikat ja sivuston käyttäjäkokemus

  • Sivuston rakenne: helppo navigoitavuus, selkeät toimintokehoitteet ja H1/H2/H3 otsikoinnit, joissa on huomioitu avainsanat
  • Sivuston nopeus: Nopeuteen vaikuttaa usein eniten verkkosivuille ladatut kuvat. Kuten yllä jo kerroinkin, muokkaan kuvat aina optimaaliseen tiedostokokoon ja - muotoon.
  • Mobiiliystävällisyys eli responsiivisuus: Webnodella tehdyt sivut ovat automaattisesti mobiiliin skaalautuvat, ja tarkistan aina suunnitteluvaiheessa miltä sivut mobiilinäkymässä näyttävät. Responsiivisuudesta olen kirjoittanut oman blogitekstin, lue mitä tarkoitan termillä "mobiili edellä"
  • Turvallisuus: Webnoden sivut ovat turvalliset, se käyttää SSL/TLS-protokollaan perustuvaa HTTPS-suojausta kaikilla verkkosivustoillaan. HTTPS-salaus suojaa sivustoa ja kävijöiden tietoja
  • Saavutettavuus: Saavutettavat verkkosivut tarkoittavat verkkosivuja, jotka ovat käytettävissä mahdollisimman laajalle käyttäjäkunnalle, mukaan lukien henkilöt, joilla on erilaisia vammoja tai rajoitteita. Saavutettavuuten kiinnitän huomiota jo fonteissa, väreissä ja kuvien ja tekstien kontrasteissa sekä antamalla kuville ALT-kuvaukset. Alt-teksti (alternative text) on lyhyt tekstikuvaus, joka lisätään kuvan HTML-koodiin. Tämä teksti näkyy silloin, kun kuvaa ei voida näyttää, ja ruudunlukijat lukevat sen ääneen näkövammaisille käyttäjille. Tästä on etua myös hakukoneoptimoinnissa, sillä hakukonerobotit eivät "lue" kuvia, mutta ALT-tekstit ne tunnistavat. 

Indeksointi hakukoneelle

  • Kun sivut ovat julkaisuvalmiit, käyn indeksoimassa ne Google Search Consolessa eli tällä tavalla kerrotaan Googlen hakukoneelle, että sivut ovat olemassa

Milloin sivut alkavat näkymään Googlessa?

Sivut on löydettävissä heti kun ne on julkaistu ja tiedät sivujen URL-osoitteen. Mutta harvemmin ihmiset kirjoittaa suoraan selaimen osoiteriville tarkkaa osoitetta, suurin osa googlaa eli  kirjoittaa Googlelle hakulauseen ja/tai hakutermejä. 

Sen takia sivut pitää esitellä Googlen hakuroboteille eli indeksoida. 

Kun yllämainitut seikat on kunnossa, ja olen indeksoinut sivut Google Search Consolessa, alkavat hakukoneiden ryömijät käydä sivujasi läpi. Hakukoneiden ryömijä, englanniksi "web crawler" tai "spider", on automaattinen ohjelma, jota hakukoneet käyttävät internetin sisällön indeksoimiseen.

Ryömijän päätehtävänä on selata ja tallentaa verkkosivujen sisältöä hakukoneiden tietokantoihin, jotta ne voivat tarjota relevantteja hakutuloksia käyttäjien kyselyihin. Ryömijät seuraavat linkkejä sivulta toiselle, keräten tietoa jokaiselta vierailemaltansa sivulta.

Tutkimusten mukaan uusien sivujen orgaanisessa näkyvyydessä kestää noin 4-6 kk, ennen kun ne alkavat ilmestyä ensimmäisille hakutulossivuille. Ja rehellisyyden nimissä on sanottava, että ykköseksi ei välttämättä pääse koskaan, se riippuu niin paljon alasta ja siitä kuinka kilpailluista hakusanoista on kyse.

Hakukoneoptimointi on valtavan laaja kokonaisuus, ja minun osuuteni siihen on alkutaipaleelle sysääminen. Jatkossa hakukoneoptimointia pitää jatkaa, sillä se on jatkuva prosessi. Hakukonenäkyvyyttä voi parantaa myös maksetulla näkyvyydellä, mm. Google Ads kampanjoinnilla. 

Voit tilata hakukoneoptimoitua sisältötekstiä tai maksettua hakukonenäkyvyyttä YYA-kumppaneiltani ja tarvittaessa minä voin tulla tekniseksi operaattoriksi auttamaan prosessissa. 


Lue myös nämä!

Haluaisitko tarjouksen uusista kotisivuista?